جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    / / متن کت
    فصل سوم: عفاف، روابط دختر و پسر

    39- رابطه و دوستي دخترها و پسرها با همديگر، چه در محيط‌هاي علمي مثل دانشگاه و چه در بيرون از آن در محيط جامعه، تا چه اندازه جايز است؟

    در قرآن شريف، دو آية‌ شريفه وجود دارد كه پاسخ اين سؤال را به خوبي روشن مي‌نمايد:

    ‌(مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ)[1]

    (مُحْصِنينَ غَيْرَ مُسافِحينَ وَ لا مُتَّخِذي أَخْدانٍ)[2]

    زن شايسته و مرد شايسته در اين آيات، كسي معرّفي شده است كه نه پليدكاري و امر خلاف عفّت مرتكب مي‌شود و نه دوستِ مخالف، اتّخاذ مي‌كند. اگر جامعة ما و مجامع علمي و آموزشي ما، به اين دو آيه توجّه و عمل داشته باشند، بسياري از مفاسد اخلاقي، برچيده خواهد شد.

    40- چرا در فرهنگ اسلامي، رابطة دختر و پسر محدود شده است؟ حدود اين رابطه چقدر است؟‌

    پاسخ اين سؤال را با يک سؤال بيان مي‌کنيم: چرا در فرهنگ مردم رابطة آتش و پنبه محدود شده است؟ پس اين‌گونه محدوديّت‌ها، در حقيقت «مصونيّت» فرد و جامعه از فساد و تباهي است و يك حقّ الهي براي محفوظ ماندن منزلت و شخصيّت انسان‌ها به ويژه جوانان است و در نتيجه، حرمت گذاردن به انسانيّت انسان‌ها است، نه نشانة ضعف و محدوديّت انسان يا زنان. حرمت انسان يك حقِّ مربوط به خود او نيست كه بتواند از آن صرف نظر كند؛ بلكه يك حقّ الهي و نيز يك حقّ كلّي براي جامعه است كه بايد محفوظ و مصون بماند و خود انسان هم امين و حافظ اين حقوق الهي و انساني است.

    41- دخترها و پسرهايي كه نمي‌توانند ازدواج كنند، چگونه خود‌ را از آلودگي به گناهان حفظ كنند؟

    اوّلاً در خصوص اين‌گونه افراد، هم حكومت اسلامي و هم جامعة اسلامي، مسئوليّت خطير و وظيفة سنگيني دارند كه متأسّفانه در زمان ما، آن‌گونه كه شايسته و بايسته است مورد توجّه و عمل قرار نگرفته است. چنان‌که قرآن شريف نيز تصريح مي‌فرمايد: (وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ).[3]

    ثانياً قرآن شريف تصريح مي‌فرمايد كه اگر دولت و جامعه به وظيفة‌ خطير خود عمل نكردند، انسان بايد عفّت و پاكدامني خود را حفظ نمايد: (وَ لْيَستَعْفِفِ الَّذِينَ لا يجِدُونَ نِكاحاً حَتى يُغْنِيهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ)[4] و بايد توجّه داشت که حفظ عفّت و رعايت پاكدامني كه در آية‌ شريفه آمده است، به‌وسيلة انصراف فكري و عدم اختلاط بين زن و مرد و عدم ورود به عرصه‌هاي شهواني نظير نگاه‌هاي شهوت‌‌انگيز يا گفتارهاي شهوت‌‌انگيز و نظاير آن و همچنين با استمداد از لطف الهي و عنايات وسايط فيض،[5] ممكن مي‌شود و در اين صورت خداوند تعالي هم از فضل خود به آنان عنايت خواهد فرمود.

    42– براي ارضاء صحيح نيازهاي جنسي و حفظ تعادل آن در دختران و خانم‌ها، اسلام چه راه‌هايي را قرار داده و پيشنهاد مي‌كند‌؟

    قرآن شريف و روايات اهل‌بيت(،‌ راه ارضاي صحيح نيازها و غرايز جنسي در انسان را منحصر به «ازدواج» مي‌دانند؛‌ چنان‌كه‌ خلقت و طبيعت انساني نيز چنين اقتضاء دارد. از اين‌رو ازدواج در آيين اسلام، يك امر قدسي هم محسوب مي‌شود. و غير از ازدواج، راه‌هاي ديگر به عنوان انحراف و تجاوز و تعدّي از حدود الهي تعيين شده است؛ چنان‌که قرآن‌کريم تصريح مي‌فرمايد:

    (وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ ، إِلاّ عَلي‏ أَزْواجِهِمْ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومينَ ، فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ)[6]

    43- ارتباط و برخورد زنان با  مردان نامحرم ـ بستگان نزديك يا دور -  بايد چگونه باشد؟

    باید موجب جلب توجّه و شهوت برانگیز نباشد و احتمال مفسده نیز نداشته باشد؛ ولی به طور کلّی مواجه نشدن با نامحرم، مگر به اندازة ضرورت، شایسته است؛ چنان‌که قرآن کریم، آن را برای طهارت روح و سلامت قلب مردان و زنان، بهتر می‌داند: (وإِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنّ)‏[7]  

    44- براي دختران جوان در مورد مسائل اعتقادي و اخلاقي، چه نصايحي مي‌فرماييد؟

    لازم است سطح آگاهي‌هاي خود در هر سه بخش اعتقادات ديني‌، اخلاق و احكام شرعي را مرتّباً ارتقاء دهند و يكي از بهترين راه‌ها در اين جهت، دوام و استمرار به مطالعة‌ كتاب‌هاي مربوط به هر سه شاخه است، به‌گونه‌اي كه يكي از برنامه‌هاي روزانة‌ زندگي آنان باشد و عزيزان جوان بايد توجّه داشته باشند كه مطالعه و يادگيري و دانستن آنچه از اين سه بخش را لازم داشته باشند، بر آنان عقلاً و شرعاً واجب است و در اين خصوص نبايد كوتاهي كنند.

    45-‌ آيا اختصاص وسايل نقليه يا امكانات آموزشي در دانشگاه‌ها براي دختران و پسران به صورت جداگانه و جداسازي دانشگاه‌هاي دخترانه و پسرانه، صحيح است؟ چه توصيه‌اي به مسئولين دانشگاه داريد؟

    اختصاص‌ فضاها و امكانات خاصّ آموزشي، تفريحي و غيره براي بانوان، كار مناسب و شايسته‌اي است، به شرط آنكه به شكل درست و با تبيين صحيح انجام شود، و اساساً اختلاط زن و مرد در اين‌گونه فضاها، مورد نظر فرهنگ‌ اسلامي و قرآني نيست.

    قال الله تعالي: (إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعًا فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنّ)[8]  

    46- در جامعة كنوني، چگونه مي‌توان يك دختر نمونه بود؟

    قال الله تعالي:‌ (فَالصّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللّهُ‏)[9]؛ قرآن شريف، زن نمونه را به طور خلاصه اين‌گونه معرفي مي‌كند كه: در مقابل قوانين اسلام و قوانين خانوادگي و قوانين عرف متشرّعه، مطيع و متواضع باشد و خود را از نامحرم، چه در انظار عمومي و چه در خفاء، حفظ نمايد.



    [1]. نساء / 25: «پاكدامن باشند نه زناكار، و مردان را در پنهانى دوست خود نگيرند.»

    [2]. ‏مائده / 5: «در حالى كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را در پنهانى دوست خود بگيريد.»

    [3]. نور / 32 : «بى‏همسران خود، و غلامان و كنيزان درستكارتان‌ را همسر دهيد. اگر فقير هستند، خداوند آنان را از فضل خويش بى‏نياز خواهد كرد، و خدا گشايش‏گر داناست‏.» 

    [4]. ‏نور / 33: «و كسانى كه (وسيله) زناشويى نمى‏يابند، بايد عفّت ورزند تا خدا آنان را از فضل خويش بى‏نياز گرداند.»

    [5]. عنايت‌‌هاي اهل‌بيت(.

    [6]. مؤمنون / 7-5: «و كسانى كه پاكدامنند، مگر در مورد همسرانشان يا كنيزانى كه به دست آورده‏اند، كه در اين صورت بر آنان نكوهشى نيست‏. پس هر كه فراتر از اين جويد، آنان از حد درگذرندگانند.»

    [7]. احزاب / 53: «و چون از زنان (پيامبر) چيزى خواستيد، از پشت پرده از آنان بخواهيد؛ اين براى دل‌هاى شما و دل‌هاى آنان پاكيزه‏تر است‏.» 

    [8]. احزاب / 53.

    [9]. نساء / 34: «زنان صالح، زنانى هستند كه متواضعند، و در غياب(همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقى كه خدا براى آنان قرار داده، حفظ مى‏كنند.»

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365